Tutoring – dobre relacje we wrocławskich szkołach
Nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów pracujących we wrocławskich placówkach oświatowych publicznych i niepublicznych zapraszamy do udziału w projekcie „Programy profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy realizowane we wrocławskich placówkach oświatowych – Tutoring – sposób na zdrowe i dobre relacje w szkole”.
Dzięki dofinansowaniu ze środków gminy Wrocław udział w projekcie jest bezpłatny.
W ramach rekrutacji wybierzemy około 36 nauczycieli, z którymi zrealizujemy projekt.
Co proponujemy uczestnikom?
1. Szkolenie wstępne on-line dla wszystkich zainteresowanych turoringiem środa 12 kwietnia 12:00-14:00 – wymagana rejestracja.
Wszystkim wrocławskim nauczycielom zainteresowanym tutoringiem, proponujemy udział w dwugodzinnym spotkaniu szkoleniowym on-line. Wprowadzi ono w podstawowe zagadnienia związane z tutoringiem (definicje, genezę, skuteczność). Będzie można zapoznać się z informacjami jak rozpocząć prace tutorską, jakie korzyści przynosi tutoring, w jaki sposób dostosować tutoring do wieku rozwojowego podopiecznych, z jakich narzędzi korzysta.
Spotkanie odbędzie się on-line 12 kwietnia 2023 w godzinach 12:00 – 14:00 – konieczna jest uprzednia rejestracja poprzez formularz on-line i z uwagi na ograniczoną ilość miejsc otrzymanie potwierdzenia od organizatora.
2. Wizyta studyjna w ALA – Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich we Wrocławiu, ul. Robotnicza 36 – 17 kwietnia 9:00 – 12:00 – wymagana rejestracja (uwaga! ilość miejsc ograniczona).
Propozycja skierowana dla wszystkich osób zainteresowanych tutoringiem. Podczas wizyty studyjnej uczestnicy będą mogli zapoznać się z praktycznym aspektem wdrożenia tutoringu na przykładzie szkół ALA. Spotkają się z tutorami i podopiecznymi, zobaczą w jaki sposób tutoring jest wdrażany i funkcjonuje w tej placówce. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc wymagana jest wcześniejsza rejestracja poprzez formularz on-line.
3. Kurs Tutorski I Stopnia – obowiązuje rekrutacja poprzez formularz on-line.
Podstawowym elementem projektu jest Kurs Tutorski I stopnia, który zapewnia uczestnikom przygotowanie do pracy w charakterze tutora w szkole na każdym etapie edukacyjnym. Zajęcia wprowadzają uczestników w metodę pracy tutorskiej, przygotowując do tworzenia klimatu opartego na relacjach budowanych w oparciu o założenia pedagogiki dialogu.
Nauczyciele uzyskują znajomość specyficznego postępowania pedagogicznego, które odzwierciedla kolejne etapy pracy tutora. Zostają wyposażeni w odpowiednie narzędzia organizacyjne i diagnostyczne. Znaczącym elementem kursu jest przygotowanie tutorów do nawiązywania relacji z rodzicami, budującej partnerskie współdziałanie obu stron. Kurs przewiduje znaczną ilość treningów umiejętności praktycznych i komunikacyjnych.
Kurs zorganizowany jest według następującej struktury:
1. Indywidualne spotkanie zdalne, w formie superwizji – wywiadu badającego oczekiwania i potrzeby każdego uczestnika kursu (ok 60 minut dla każdego uczestnika),
2. Cykl 8 szkoleń (każde po 8 godziny szkoleniowych) realizujących 64-godzinny program:
- Pedagogika dialogu podstawą tutoringu szkolnego,
- Budowanie relacji oraz współpracy w tutoringu szkolnym. Podstawowe narzędzia,
- Rozpoznawanie mocnych stron ucznia i ich wykorzystanie w pracy tutorskiej. Problem motywacji i motywowania,
- Wyznaczanie celów tutoringu oraz budowanie planów i programów ich osiągania. Znaczenie SMART dla budowania motywacji,
- Towarzyszenie, monitorowanie oraz motywowanie w realizacji planów i ścieżek rozwoju,
- Informacja zwrotna i autorefleksja w tutoringu. Ewaluacja pracy ucznia – ewaluacja pracy tutora,
- Kreatywność tutora i kreatywność ucznia w świetle pedagogiki i psychologii twórczości,
- Etyka, wartości i prawo jako wyznaczniki i narzędzia w pracy tutora.
Wymagana jest 100% frekwencja na szkoleniach. Ewentualne nieobecności wymagają uzupełnienia poprzez udział w innej grupie szkoleniowej.
Szkolenia odbywają się stacjonarnie w Autorskim Liceum Artystycznym i Akademickim „ALA” – przy ul Robotniczej 36/38, 53-606 we Wrocław W trosce o wysoki poziom szkolenia ilość uczestników nie może przekroczyć 18 osób. W ramach projektu zorganizowane będą 2 grupy szkoleniowe, łącznie około 36 osób.
Instytut nie organizuje, ani nie finansuje poczęstunku podczas szkoleń.
Uczestnicy kursu otrzymują:
- Zaświadczenie ukończenia kursu tutorskiego wystawione w wersji elektronicznej – warunkiem jest pełna realizacja kursu,
- Certyfikat Tutora I stopnia po realizacji 20 godzin tutoriali z minimum 3 podopiecznymi (dokument w wersji elektronicznej) – Uczestnicy kursu w ramach projektu zobowiązują się do objęcia opieką tutorską nad minimum 3 podopiecznymi w zakresie minimum 20 godzin łącznie
3. Zdalne superwizje indywidualne i grupowe
W ramach projektu przewidzieliśmy organizację 2 zdalnych superwizji grupowych, każda po ok 3 godziny i około godzinną superwizję indywidualną dla każdego uczestnika kursu przeprowadzoną telefonicznie lub zdalnie Celem superwizji tutorskiej jest wymiana doświadczeń, poszukiwanie sposobów rozwiązywania najczęściej pojawiających się trudności i problemów, a także doskonalenie swoich kompetencji tutorskich.
Superwizje są przeznaczone również dla innych już działających wrocławskich tutorów szkolnych.
Rekrutacja i zgłoszenia
Osoby zainteresowane projektem (szkolenie on-line, wizyta studyjna, rekrutacja na kurs tutorski) muszą się uprzednio zarejestrować poprzez formularz zgłoszeniowy https://forms.gle/PDLwnYxcquhtenja7 . Przygotowaliśmy jeden formularz do rejestracji na wszystkie te trzy wydarzenia:
- Rekrutacja do projektu – kurs tutorski I stopnia
- Udział w szkoleniu on-line
- Udział w wizycie studyjnej (ilość miejsc ograniczona).
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc na wizycie studyjnej zgłoszenie w formularzu nie gwarantuje udziału w tym działaniu.
Uczestnicy wizyty studyjnej mogą wziąć w niej udział na podsatwie potwierdzonego zaproszenia, które otrzymają emailem. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Uczestnicy rekrutacji na kurs tutorski powinni się uprzednio zapoznać z harmonogramem szkoleń I regulaminem rekrutacji do projektu znajdującym się pod tym linkiem.
Harmonogram
Działanie | Termin | Uwagi |
Konferencja szkoleniowa online | 12 kwietnia 2023 – 12:00 – 14:00 | Zgłoszenia do 11 kwietnia przez formularz online. Zainteresowanym osobom spełniającym kryteria formalne zostanie przesłany link do spotkania. |
Wizyta studyjna w ALA – Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich we Wrocławiu, | 17 kwietnia 9:00 – 12:00 | Wrocław ul. Robotnicza 36. Zgłoszenia w terminie do 12 kwietnia. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc każdy uczestnik otrzyma potwierdzenie zaproszenia. Zgłoszenia poprzez formularz online. |
Rekrutacja do grupy szkoleniowej nr. 1 | Do 14 kwietnia 2023 | Możliwość skrócenia z uwagi na duże zainteresowanie. |
Rekrutacja do grupy szkoleniowej nr. 2 | Do 5 maja 2023 | Możliwość skrócenia z uwagi na duże zainteresowanie. |
Terminy Kursu Tutorskiego I Stopnia grupa 1 |
22-23 kwietnia 2023, 20-21 maja 2023, 9-10 września 2023, 14-15 października 2023 |
Miejsce: ALA – Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie Wrocław ul. Robotnicza 36. Przewidywane godziny 9-16, możliwość drobnych korekt o których uczestnicy zostaną poinformowani. |
Terminy Kursu Tutorskiego I Stopnia grupa 2 |
13-14 maja 2023, 3-4 czerwca 2023, 16-17 września 2023, 21-22 października 2023 |
Miejsce: ALA – Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie Wrocław ul. Robotnicza 36. Przewidywane godziny 9-16, możliwość drobnych korekt o których uczestnicy zostaną poinformowani. |
Superwizje indywidualne i grupowe | Październik-listopad 2023 | Dokładny termin zostanie ogłoszony w późniejszym czasie. Możliwość udziału osób spoza projektu (np. uczestników projektu z roku 2022). |
Objęcie opieką tutorską podopiecznych | Wrzesień-grudzień 2023 |
Kontakt:
Tel 602 248 001, biuro@instytuttutoringuszkolnego.pl
Najnowsze komentarze