Jaki jest tutoring szkolny?
W 2023 roku Instytut Tutoringu Szkolnego (ITS) na 10-lecie swojego istnienia podejmuje się próby ustalenia tego, jaki jest obecnie tutoring szkolny w polskich szkołach.
Planowane działania oznaczają realizację projektu badawczego pod kierunkiem badaczki tutoringu dr Adrianny Sarnat-Ciastko (członka Rady Programowej ITS z Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie – https://instytuttutoringuszkolnego.pl/adrianna-samat-ciastko-its/).
Celem badań jest określenie tego:
• jak wygląda organizacja tutoringu w szkołach,
• jakie są zasoby, ale także trudności związane z wdrażaniem tej formy kształcenia u tutorów i ich podopiecznych,
• jakie są potrzeby tutorów i tutorantów w tym zakresie.
Dodatkowo projekt zakłada próbę określenia poziomu samooceny i prężności wśród uczniów objętych badaniami.
Realizacja działań ma zatem dodatkowo zweryfikować jakość profilaktycznego programu rekomendowanego „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu”, za który odpowiada Instytut Tutoringu Szkolnego.
Utrzymanie przez ten program statusu programu rekomendowanego II stopnia ma zasadnicze znaczenie dla wielu szkół w Polsce, a zwłaszcza dla tych które oparły finansowanie programu o środki przeznaczone na profilaktykę uniwersalną. Przeprowadzenie badań jest niezbędne, by w wielu placówkach tutoring mógł dalej się rozwijać. Wskazujemy tu szerszy sens wysiłku związanego z udziałem w badaniach.
Proponowane badania są skierowane do wszystkich szkół współpracujących przez ostatnią dekadę z ITS i będą przeprowadzane w ostatnim kwartale 2023 r. Warto zaznaczyć, że dla uczestnika badania oznaczają jednorazowe uzupełnienie dostępnej on-line ankiety. Efekty prowadzonych obserwacji badawczych zostaną udostępnione w postaci raportu.
By wziąć udział w projekcie należy do 13 listopada 2023 wyrazić zgodę na badanie w formularzu:
Po wyrażeniu zgody na udział w badaniach, do końca listopada zostaną do szkoły wysłane linki do ankiet dedykowane osobno tutorom i podopiecznym, które będą do wykorzystania do 15 grudnia 2023 r.
Zapraszamy do udziału!
Całościowy harmonogram projektu
- 1 czerwca 2023 – 31 października 2023
- Opracowanie koncepcji badań,
- Zredagowanie opisu projektu badawczego,
- Stworzenie narzędzi badawczych,
- Ustalenie adresatów badania,
1 listopada 2023 – 31 grudnia 2023
- Realizacja badań wśród nauczycieli i uczniów,
- Monitorowanie ilości osób uczestniczących w badaniu i działania wspomagające frekwencję,
1 stycznia 2024 – 30 kwietnia 2024
- Analiza wyników badań,
- Opracowanie i zredagowanie raportu prezentującego przebieg projektu, wyniki badań, ich interpretację oraz rekomendacje na przyszłość.
Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu