Profilaktyka ryzykownych zachowań młodzieży
W wyniku I i II tury rekrutacji wyłoniliśmy chętne szkoły z województwa opolskiego, które zostały przyjęte do projektu.
Na terenie tych szkół rozpoczynają się działania przewidziane w projekcie. W pierwszej kolejności ustalamy w tych szkołach taki harmonogram kursu tutoringu szkolnego, który współgrałby z rytmem pracy danej szkoły oraz który uwzględniałby tak angażujące procesy jak egzamin maturalny i egzaminy zawodowe. Mamy w tym obszarze pewną elastyczność – przewidzianą zapisami w projekcie.
(O kolejnych etapach wdrożenia tutoringu szkolnego w szkołach w projekcie informować będziemy na naszym Facebooku.)
Tymczasem ogłaszamy III turę rekrutacji, gdyż są jeszcze wolne miejsca dla szkół, które nieodpłatnie chcą wprowadzić u siebie tutoring szkolny.
Więcej o tutoringu w wywiadzie opowie Mariusz Budzyński:
https://www.youtube.com/watch?v=Enf55twgeAs&t=59s
Projekt na rzecz szkół ponadpodstawowych z województwa opolskiego objęty Honorowym Patronatem Ministra Zdrowia.
Realizator projektu: Towarzystwo Edukacji Otwartej (organ prowadzący dla Instytutu Tutoringu Szkolnego).
Projekt sfinansowany z zadania z zakresu zdrowia publicznego finansowanego ze środków Województwa Opolskiego, w związku z tym
dla uczestników projektu udział jest bezpłatny.
Projekt pt. „Profilaktyka ryzykownych zachowań młodzieży” to szerokie wdrożenie programu rekomendowanego pt. „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu” (https://programyrekomendowane.pl/strony/artykuly/tutoring-szkolny-program-pedagogiki-dialogu,46%22 ), który wpisuje się w profilaktykę uniwersalną, czyli udziela wspiercia młodzieży zanim pojawi się zachowanie ryzykowne. Wsparcie kierowane jest do wszystkich osób, by je wzmocnić i uodpornić.
Projekt adresowany jest do szkół ponadpodstawowych:
- czteroletnie liceum ogólnokształcące,
- pięcioletnie technikum,
- trzyletnią branżową szkołę I stopnia,
- trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy,
- dwuletnią branżową szkołę II stopnia oraz
- szkołę policealną o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.”. Ten typ szkoły – szkoła policealna – zostaje wykluczony z projektu.
Rekrutacja do projektu ma wyłonić minimum 10 szkół ponadpodstawowych, gotowych do wdrożenia tutoringu szkolnego i przygotowanych na 2-letnie zaangażowanie w projekt.
Szkoleniami i superwizjami wzmocnić mamy 180 nauczycieli, którym przekażemy kompetencje, którym będziemy towarzyszyć i wspierać na pierwszym etapie praktyki, kompetencje te pozostaną trwale w tych zespołach, by wspierać kolejne roczniki uczniów i uczennic.
Celem projektu jest wdrożenie tutoringu szkolnego w szkołach.
Wdrożenie tutoringu zwiększa skuteczność edukacji poprzez:
- wzrost u uczniów wiary we własne możliwości,
- doświadczanie przez nich sprawstwa i odpowiedzialności,
- zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkole.
W ramach projektu kompleksowo przygotowujemy nauczycieli do pełnienia roli tutora. Na początku zapraszamy do rozwinięcia swojego warsztatu pedagogicznego podczas szkoleń, które tworzą spójną całość merytoryczną – Kurs Tutoringu Szkolnego I stopnia. A następnie towarzyszymy i wspieramy nauczycieli podczas ich praktyki wychowawczej i dydaktycznej – w ramach Opieki Wdrożenia.
Program kursu tutoringu szkolnego I stopnia:
- Wprowadzenie w tutoring i pedagogikę dialogu.
- Trening umiejętności budowania dobrych relacji w środowisku szkolnym, w tym relacji z rodzicami.
- Refleksja nad mocnymi stronami ucznia oraz tutora i trening umiejętności wykorzystania zasobów w pracy tutorskiej.
- Rozwój umiejętności precyzyjnego wyznaczania celów rozwojowych oraz budowania planów i programów ich osiągania.
- Poznanie zasad towarzyszenia uczniowi w procesie tutoringu oraz monitorowania realizacji zadań i realizacji ścieżek rozwoju.
- Trening umiejętności udzielania informacji zwrotnej i autorefleksji w procesie tutoringu. Poznanie zasad ewaluacji pracy ucznia i ewaluacji pracy tutora.
- Trening kreatywności tutora i wdrożenie do wspierania kreatywności u wychowanka w świetle pedagogiki i psychologii twórczości.
- Wprowadzenie w zagadnienia etyki w pracy tutora, trening umiejętności odwoływania się do wartości jako wyznaczników i narzędzi w pracy tutora.
Opieka Wdrożenia obejmuje 6 spotkań z opiekunem w każdej ze szkół.
Każda wizyta ma określoną strukturę:
- spotkania konsultacyjnego z dyrektorem szkoły,
- superwizji indywidualnej dla tutorów,
- superwizji grupowej dla tutorów.
Celem tego typu superwizji jest wymiana doświadczeń, poszukiwanie sposobów rozwiązywania najczęściej pojawiających się trudności i problemów, a także doskonalenie swoich kompetencji tutorskich.
Wsparcie edukacyjne otrzymają również rodzice uczniów objętych projektem.
Trenerzy i opiekunowie wdrożenia
Szkolenia prowadza trenerzy z Akredytacją Instytutu Tutoringu Szkolnego w zakresie ww programu, m.in.:
- Joanna Kwiatkowska
- Zdzisław Hofman
- Dorota Cichecka
- Beata Pawłowicz
- Piotr Nita
- Henryk Cichecki
- Edyta Cieślar
W III turze rekrutacji do projektu rozpatrujemy różną ilość nauczycieli z jednej szkoły uczestniczących w projekcie – optymalnie poszukujemy szkół, które zgłoszą 18-20 nauczycieli, ale bierzemy też pod uwagę zgłoszenia 9 nauczycieli lub 6.
W formularzu zgłoszeniowym pytamy m.in. o to w jakich terminach dana szkoła preferuje, by rozpoczęły się szkolenia w ramach kursu tutoringu szkolnego. Kursy w projekcie zaplanowane są na okres od marca do końca października.
Zainteresowane udziałem w projekcie szkoły zachęcamy do zapoznania się dokumentami rekrutacyjnymi lub kontaktu bezpośredniego z biurem Instytutu: tel. 602 248 001 (chętnie odpowiemy na wszystkie pytania).
Regulamin Rekrutacji do projektu pt.: Profilaktyka ryzykownych zachowań młodzieży
Mapa drogowa wdrożenia – projekt pt.: Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży
Umowa ze szkołą – beneficjentem – projekt pt.: Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży
Formularz rekrutacyjny do III tury projektu:
https://forms.gle/F7dH4eGvanMT5NhNA
Rekrutacja w III turze trwa do 6 marca 2023
Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu