Tutoring – pedagogika dialogu we wrocławskich szkołach

 

Wrocław sponsorem programu Tutoring – pedagogika dialogu we wrocławskich szkołach

Już po raz czwarty rozpoczynamy realizację projektu tutorskiego skierowanego do wrocławskich placówek oświatowych, sfinansowanego z funduszy Gminy Wrocław. W trakcie poprzednich edycji przeszkoliliśmy już ponad 100 wrocławskich nauczycieli oraz wychowawców z kilkunastu placówek. 

 

Placówki oświatowe, które są zainteresowane wdrożeniem programu tutoringu zachęcamy do udziału w projekcie. „Promowanie zdrowia, profilaktyka chorób i uzależnień w placówkach wrocławskiej sieci przedszkoli i szkół promujących zdrowie – Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu”. Dzięki dofinansowaniu ze środków gminy Wrocław udział w projekcie jest bezpłatny.

Projekt jest tym razem skierowany do szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zespołów szkół i placówek specjalnych znajdujących się na liście wrocławskiej sieci przedszkoli i szkół promujących zdrowie znajdującej się na stronie https://tiny.pl/k-0165×8

W ramach rekrutacji wybierzemy minimum 2 placówki w których zrealizujemy projekt. Przeszkolimy i udzielimy wsparcia około 36 nauczycielom, pedagogom, wychowawcom, którzy zostaną przygotowani do realizacji programu rekomendowanego, każdy z nich obejmie w ramach praktyk tutorskich opieką minimum 3 podopiecznych ze swoich placówek.

Na wstępie polecamy lekturę krótkiego tekstu o korzyściach płynących z wdrożenia tutoringu szkolnego: https://instytuttutoringuszkolnego.pl/korzysci-z-wdrozenia-tutoringu-szkolnego/

Co proponujemy uczestnikom?

1. Webinar informacyjny o projekcie (zdalny) – Wszystkim nauczycielom zainteresowanym tutoringiem, proponujemy udział w dwugodzinnym spotkaniu szkoleniowym on-line. Wprowadzi ono w podstawowe zagadnienia związane z tutoringiem (definicje, genezę, skuteczność). Będzie można zapoznać się z informacjami jak rozpocząć prace tutorską, jakie korzyści przynosi tutoring, w jaki sposób dostosować tutoring do wieku rozwojowego podopiecznych, z jakich narzędzi korzysta, jak będzie przebiegała realizacja projektu.

Spotkanie odbyło się on-line 7 marca. Jego zapis znajduje się na stronie https://www.facebook.com/InstytutTutoringuSzkolnego/videos/649635187755409. Informacje o tutoringu szkolnym od 0 do 40′ Informacje o projekcie 40′-60′, korzyści z wdrożenia tutoringu 60′-

2. Dla zarekrutowanych placówek oświatowych przeprowadzimy dwugodzinne szkolenia rad pedagogicznych (dla wszystkich członków rad pedagogicznych). Ich celem jest zapoznanie zespołów w których wdrażamy tutoring o jego idei i realizacji projektu. Będzie to okazja do porozmawiania w jaki konkretny sposób wdrożyć tutoring w zarekrutowanych placówkach.

3. Kurs Tutoringu Szkolnego I Stopnia dla zgłoszonych z zarekrutowanych placówek

Podstawowym elementem projektu jest Kurs Tutoringu Szkolnego I stopnia, który zapewnia uczestnikom kompleksowe przygotowanie do pracy w charakterze tutora w szkole na każdym etapie edukacyjnym. Zajęcia wprowadzają uczestników w metodę pracy tutorskiej, przygotowując do tworzenia klimatu opartego na relacjach budowanych w oparciu o założenia pedagogiki dialogu.

Nauczyciele uzyskują znajomość specyficznego postępowania pedagogicznego, które odzwierciedla kolejne etapy pracy tutora. Zostają wyposażeni w odpowiednie narzędzia organizacyjne i diagnostyczne. Znaczącym elementem kursu jest przygotowanie tutorów do nawiązywania relacji z rodzicami, budującej partnerskie współdziałanie obu stron. Kurs przewiduje znaczną ilość treningów umiejętności praktycznych i komunikacyjnych.

Kurs zorganizowany jest według następującej struktury:

  • Indywidualne spotkanie zdalne, w formie superwizji – wywiadu badającego oczekiwania i potrzeby każdego uczestnika kursu (ok 45 minut dla każdego uczestnika),
  • Cykl 8 szkoleń (każde po 8 godziny szkoleniowych) realizujących 64-godzinny program:
  • Pedagogika dialogu podstawą tutoringu szkolnego,
  • Budowanie relacji oraz współpracy w tutoringu szkolnym. Podstawowe narzędzia,
  • Rozpoznawanie mocnych stron ucznia i ich wykorzystanie w pracy tutorskiej. Problem motywacji i motywowania,
  • Wyznaczanie celów tutoringu oraz budowanie planów i programów ich osiągania. Znaczenie SMART dla budowania motywacji,
  • Towarzyszenie, monitorowanie oraz motywowanie w realizacji planów i ścieżek rozwoju,
  • Informacja zwrotna i autorefleksja w tutoringu. Ewaluacja pracy ucznia – ewaluacja pracy tutora,
  • Kreatywność tutora i kreatywność ucznia w świetle pedagogiki i psychologii twórczości,
  • Etyka, wartości i prawo jako wyznaczniki i narzędzia w pracy tutora.

Polecamy obejrzenie krótkiego filmu przybliżającego specyfikę tego kursu:  https://youtu.be/AWkbdTC9YHI   

Kurs odbywa się w formie weekendowych zjazdów (sobota- niedziela), raz w miesiącu. Dzień szkoleniowy – moduł kursu to osiem godzin dydaktycznych wykładów, warsztatów i ćwiczeń. Cały kurs to osiem modułów (4 weekendowe zjazdy), które odbędą się między kwietniem a październikiem 2025 roku.

Na kursie wymagana jest 100% frekwencja. Ewentualne nieobecności wymagają uzupełnienia poprzez udział w innej grupie szkoleniowej stacjonarnie lub online. Pomagamy w procesie uzupełniania nieobecności.

Szkolenia odbywają się stacjonarnie w ALA Autorskim Liceum Artystycznym i Akademickim – przy ul Fabrycznej 14 50-001 we Wrocławiu W trosce o wysoki poziom szkolenia ilość uczestników nie może przekroczyć 18 osób. W ramach projektu zorganizowane będą 2 grupy szkoleniowe, łącznie około 36 osób.

Instytut nie organizuje, ani nie finansuje obiadów podczas szkoleń. Dostępna będzie przerwa kawowa.

Uczestnicy kursu otrzymują:

  • Zaświadczenie ukończenia kursu tutorskiego wystawione w wersji elektronicznej – warunkiem jest pełna realizacja kursu,
  • Certyfikat Tutora I stopnia po realizacji programu kursu i 20 godzin tutoriali z minimum 3 podopiecznymi (dokument w wersji elektronicznej)

4. Praktyka tutorska – objęcie minimum 3 podopiecznych opieką tutorską w zakresie minimum 20 godzin łącznie.

Już po pierwszych 2 modułach szkoleniowych każdy z uczestników wybierze minimum 3 podopiecznych i rozpocznie z nimi pracę metodą tutorską. Zalecamy pracę z każdym podopiecznym w wymiarze minimum jednej godziny miesięcznie. Praktyki tutorskie powinny zostać zakończone najpóźniej do 10 grudnia 2025 roku.

5. Zdalne superwizje indywidualne i grupowe online dla uczestników projektu

W ramach projektu uczestnicy będą mogli uczestniczyć w dwugodzinnej superwizji grupowej online oraz w godzinnej (godzina dydaktyczna) superwizji indywidualnej (telefonicznie).

Celem superwizji tutorskiej jest wymiana doświadczeń, poszukiwanie sposobów rozwiązywania najczęściej pojawiających się trudności i problemów, a także doskonalenie swoich kompetencji tutorskich. Superwizje są przeznaczone również dla innych już przeszkolonych tutorów szkolnych z placówek sieci przedszkoli i szkół promujących zdrowie.

Rekrutacja i zgłoszenia

 

Placówki zainteresowane projektem muszą się uprzednio zarejestrować poprzez formularz zgłoszeniowy.

Zgłoszenia przyjmowane są w sposób ciągły, jednak pierwsza tura rekrutacji odbędzie się dla zgłoszeń które spłyną do dnia 17 marca 2025 roku. Już 18 marca poinformujemy placówki przyjęte do projektu Placówki które nie zostaną wytypowane do realizacji projektu zostaną przeniesione na listę rezerwową. Po 17 marca dalej będziemy przyjmować do projektu kolejne zgłoszenia na listę rezerwową.

Z wybranymi placówkami podpiszemy umowę na realizację projektu – podpisanie umowy stanowi potwierdzenie przyjęcia placówki do projektu.

W przypadku rezygnacji wytypowanej placówki lub zmniejszenia ilości uczestników do grup zostaną dorekrutowane kolejne placówki i uczestnicy szkoleń.

Placówka może skierować do udziału w projekcie dowolną ilość swoich pracowników, jednak nie więcej niż 18 (z uwagi na liczebność grupy szkoleniowej).

Warunkiem udziału w projekcie jest akceptacja regulaminu i podpisanie umowy, w tym zobowiązanie placówki do zapewnienia zadeklarowanej ilości uczestników kursu, ich udziału w działaniach projektowych i objęcia opieką określonej ilości podopiecznych.

Uczestnicy rekrutacji na kurs tutoringu szkolnego powinni uprzednio zapoznać się z harmonogramem szkoleń i regulaminem rekrutacji do projektu jak również z umową na udział w projekcie.

 

Regulamin Rekrutacji do projektu

Umowa na udział w projekcie

Harmonogram:

 

Tutoring – pedagogika dialogu we wrocławskich szkołach

Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu