
Tutorska Akademia Przywództwa Społecznego
Projekt sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach rządowego programu Fundusz inicjatyw obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030
Cel projektu:
Celem projektu jest rozwój kompetencji liderskich uczestników i uczestniczek w oparciu o ich własne zasoby, osobistą wiedzę i doświadczenia. Liderzy staną się dzięki temu procesowi bardziej skuteczni i sprawniej będą mogli wdrażać misję swoich organizacji w życie. Uzyskana zostanie w ten sposób poprawa funkcjonalności organizacji i lepsze wykorzystanie zasobów organizacji.
Syntetyczny opis projektu:
Przedmiotem projektu jest realizacja procesu wsparcia liderów z organizacji pozarządowych za pomocą programu pt. Tutorska Akademia Przywództwa Społecznego (TAPS). Adresatem wsparcia są liderki i liderzy z organizacji III sektora. Nasz projekt to innowacyjny proces wspierania liderów – zindywidualizowany i elastyczny – wypełniający lukę pomiędzy studiami kierunkowymi, a praktyką zawodową. W wyniku rekrutacji stworzone zostaną 2 grupy liderów. Każda z tych grup zostanie poddana procesowi diagnostycznemu – edukacyjnemu i wdrożeniowemu.
Dla kogo jest projekt?
TAPS kierujemy do organizacji pozarządowych i społecznych, związków wyznaniowych działających w obszarach edukacji, wychowania, resocjalizacji lub opieki społecznej, zwłaszcza wobec dzieci i młodzieży. Z uwagi na to, że jesteśmy ekspertami w dziedzinie pedagogiki dialogu i pracujemy z dziećmi i młodzieżą, znamy się na problematyce edukacji i wychowania będziemy rekrutować organizacje, które prowadzą szkoły, przedszkola, placówki oświatowe, ośrodki wychowawcze, resocjalizacyjne, świetlice środowiskowe, dowolne formy zajęć pozalekcyjnych, udzielają pomocy psychologicznej i pedagogicznej, opiekują się dziećmi i młodzieżą zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Takie organizacje chcemy wpierać w pierwszej kolejności i wiemy jak to zrobić.
Nasze działania kierujemy szczególnie do osób które pełnią kierowniczą/liderską funkcję w swoich organizacjach i są zaangażowani w merytoryczne prowadzenie ww. placówek. Będą to m.in dyrektorzy, kierownicy ww. placówek, osoby z organów prowadzących (ngo-sów) ww. placówki, członkowie zarządów, liderzy w organizacjach i osoby aspirujące do tej roli. Jednym słowem osoby decyzyjne (lub przygotowujące się do pełnienia takich ról) i zaangażowane w pracę organizacji pozarządowych, a ponadto gotowe do zmiany – otwarte na nowe działania, otwarte na innowacje i poprawę funkcjonowania swoich organizacji.
Przewidujemy, że z jednej organizacji, w projekcie będzie mogła wziąć udział 1 osoba. Rekrutacja beneficjentów będzie miała charakter otwarty i dostępny dla wszystkich organizacji spełniających nasze kryteria.
Działania
1. Rekrutacja uczestników
Przeprowadzona zostanie ogólnopolska rekrutacja liderów organizacji.
Proces rekrutacyjny opierać się będzie m.in. o analizę lokalnych potrzeb i potencjałów środowiska i otoczenia organizacji/placówki lidera. Łącznie przyjętych zostanie 30 liderów, podzielonych na 2 grupy rozwojowe.
Zorganizowane zostaną dwie konferencje rekrutacyjne On-line przybliżająca ideę projektu. Ich zapis będzie dostępny na kanałach mediów społecznościowych oferenta dla wszystkich zainteresowanych.
2. Udzielanie wsparcia liderom. Etap diagnostyczno-edukacyjny
Każda grupa rozwojowa rozpoczyna udział w projekcie od następującego wsparcia:
– Tutoriale (cześć diagnostyczna) – każdy z uczestników i uczestniczek wybierze z listy Instytutu tutora i rozpocznie z nim pracę indywidualną (w sumie cykl 8 godzinnych tutoriali (8 godzin).
– Szkolenia rekomendowane – następnie przeprowadzone zostaną szkolenia stacjonarne lub online przekazujące uczestnikom kluczowe dla projektu wiedzę i kompetencje. A będą to: „Pedagogika i psychologia w służbie zarządzania placówką edukacyjną, podstawy pedagogiki egzystencjalno-personalistycznej” (16h), „Praca na osobistych zasobach, wyczerpanie, troska i wytchnienie, zarządzanie sobą w czasie, profilaktyka przeciw wypaleniu” (16h) oraz „Szkoła XXI” wieku potrzeby i oczekiwania. Nowe oraz sprawdzone koncepcje, nowatorstwo i innowacje”(16h). Wszystkie szkolenia – łącznie 48 h dla każdej z grup szkoleniowych – wprowadzać będą w tematykę strategicznego planowania działań w powyższych obszarach, co wyposaży uczestników w kompetencje potrzebne do pisania strategii.
– Superwizje grupowe – liderzy wezmą udział w cyklu superwizji grupowych online lub stacjonarnych, by pogłębić diagnozę potrzeb i wspomóc proces tworzenia optymalnej strategii. Superwizje będą pogłębiać wymianę doświadczeń uczestników i wzajemnie inspirować oraz ośmielać do odważnych i ambitnych planów. Na tym etapie przewidziane są 2 superwizje (po jednej dla każdej grupy) grupowe po 3 godziny dydaktyczne każda.
– Zwieńczeniem etapu – i warunkiem przejścia uczestnika do kolejnego etapu – będzie opracowanie strategicznego indywidualnego planu rozwoju organizacji współgrający z rozwojem lidera organizacji.
3. Szczegółowy harmonogram działań
⇒ Harmonogram działań Grupy B (niebawem)
4. Udzielanie wsparcia liderom. Etap wdrożeniowy
Liderzy wdrożą w swoich środowiskach zaplanowaną i opisaną w strategiach indywidualnych zmianę. Korzystają w tym czasie z następującego wsparcia, co ma wzmóc ich skuteczność we wdrożeniu:
– Tutoriale (część wdrożeniowa) – zrealizowane zostanie pozostałych 6 (godzinnych) tutoriali z każdym uczestnikiem.
Przebiegać będą one zgodnie z dalszymi etapami procesu tutorskiego: czyli dotyczyć będą wykorzystywania zasobów, formułowania i realizacji indywidualnej strategii rozwoju organizacji oraz lidera, wdrożenia działań – wyzwań na rzecz rozwoju organizacji i wspierających jej rozwój.
– Uczestnicy odbędą również cykl szkoleń fakultatywnych („szytych na miarę”). W efekcie pracy wspólnej tutora z liderem zostaną wyznaczone kierunki rozwoju lidera i reprezentowanej przez niego organizacji.
Określone zostaną jego potrzeby szkoleniowe, które uzupełni cykl szkoleń fakultatywnych – dobranych do potrzeb uczestników. Lider zdecyduje, które szkolenie optymalnie rozbuduje jego kompetencje. W procesie tym towarzyszyć i wspierać będzie go tutor. Przykładowe zajęcia fakultatywne oferowane w ramach rozwoju osobistego to: „Tutoring nowy styl i narzędzie zarządzania. Zastosowania i efekty, systemowe rezultaty tutoringu” (8h), „Lider – przywódca czy dowódca? Różne style zarządzania zespołami, przywództwo sytuacyjne” (8h), „Placówka edukacyjno-wychowawcza XXI wieku potrzeby i oczekiwania. Nowe oraz sprawdzone koncepcje, nowatorstwo i innowacje” (8h), Angażowanie i wspieranie zespołu, placówka organizacją uczącą się” (8h), Warsztat wytchnieniowy pt. Racja czy relacja (8h), „Warsztat strategiczny rozwoju organizacji w oparciu o zasady pedagogiki personalnej” (8h). Lub inne.
Przeprowadzonych zostanie 6 dni szkoleniowych dla każdej grupy wdrożeniowej łącznie 12 dni szkoleniowych. Szkolenia odbędą się w formie stacjonarnej lub online.
– Superwizje grupowe – celem superwizji na tym etapie jest zwiększenie możliwości wpływania na otoczenie liderów, a w szczególności: pogłębianie świadomości siebie oraz rozwiązanie własnych trudności emocjonalnych, poszukiwanie rozwiązań w trudnych sytuacjach, uzyskiwanie wsparcia w grupie o podobnym profilu zawodowym. Praca liderów skupiona będzie na tym etapie na skutecznym wdrożeniu celów z ich strategii. Na tym etapie przewidziane są 2 superwizje grupowe po 3h każda online lub stacjonarnie.
– Spotkania z inspiratorami – w programie przewidziane są 3 spotkania na każdą grupę (razem 6 spotkań) z innowatorami, działaczami oświatowymi i wychowawczymi i influencerami. Formuła spotkań zostanie wybrana w oparciu o potrzeby uczestników (będą to np. world cafee, open space, debata oksfordzka).
Spotkanie ma na celu wskazać nowe rozwiązania w realizacji obranych w strategii celów, wzmocnić, zainspirować. Powyższe wsparcie otrzymują wszyscy uczestnicy z 2 grup rozwojowych.
Umowa dla beneficjenta na udział w TAPS 2025
Regulamin Rekrutacji – TAPS
5. Ewaluacja projektu
Zarówno proces edukacyjny jak i efekty wdrożeń w środowiskach będą objęte ewaluacją i ujęte w raporcie końcowym. O wynikach projektu będziemy informowali w ramach kampanii informacyjnej.
Ewaluacji zostanie poddany program i jego forma, ocena prowadzących, szkoleń i tutorów.
W ramach ewaluacji zostanie oceniony również poziom wzrostu kompetencji uczestników metodą pre i post testów.
Kto będzie realizował projekt?
Realizatorem projektu Instytut Tutoringu Szkolnego – powstała w roku 2014 placówka naukowa, badawcza i szkoleniowa Towarzystwa Edukacji Otwartej.
Towarzystwo Edukacji Otwartej (TEO) jest ogólnopolską organizacją, istniejącą od 26 lat, której celem działalności jest animowanie działań oraz wspieranie inicjatyw z zakresu edukacji. Wokół TEO funkcjonuje sieć szkół, placówek i organizacji, którym bliska jest postawa dialogiczna. TEO posiada kompetencje w sieciowaniu integrowaniu i wsparciu szkół w skali ogólnopolskiej, a ponadto w badaniu potrzeb szkół i pracujących tam zespołów. TEO wraz z ITS animują ogólnopolską sieć 309 szkół praktykujących tutoring szkolny. TEO utrzymuje stałą współpracę z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarach edukacji. Od 1999 roku roku, TEO prowadzi swoją główną placówkę – „ALA” Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie we Wrocławiu. W ramach TEO działają również Autorskie Liceum Artystyczne i Akademickie ALA w Częstochowie (od 2003 r.) i Autorska Szkoła Podstawowa JASKÓŁKA (od 2016 r.).
Licea ALA są prowadzone w sposób innowacyjny. Jako placówki eksperymentalne tworzą własną praktykę edukacyjną, której skuteczność została potwierdzona badaniami i stanowią źródło i laboratorium dla tutoringu szkolnego w Polsce.
Ważną kompetencją TEO jest dzielenie się swoim doświadczeniem i wiedzą. TEO organizuje liczne szkolenia, konferencje, przyjmuje wizyty studyjne, bada i zleca badania w swoich placówkach oraz projektach tworząc publikacje adresowane do szkół i placówek wychowawczych, do rodziców i edukatorów. W ramach działalności TEO ukazało się 8 publikacji książkowych i analiz naukowych. TEO w 2019 roku zostało przyjęte do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS). Funkcję naukową, badawczą i szkoleniową pełni powołany w ramach TEO w 2014 roku Instytut Tutoringu Szkolnego (ITS). W skład Rady programowej ITS wchodzi 10 osób wybitnych pedagogów, naukowców, trenerów związanych z edukacją. ITS to także zespół kilkudziesięciu trenerów – szkoleniowców z całej Polski. ITS na swoim koncie ma przeprowadzenie wdrożeń programu tutoringu szkolnego w ponad 120 placówkach oświatowych. Autorski program ITS pt. „TUTORING SZKOLNY – program pedagogiki dialogu” został włączony do Systemu Rekomendacji Programów Profilaktyki i Promocji Zdrowia Psychicznego i uzyskał prestiżowy status programu rekomendowanego II stopnia. ITS prowadzi szkolenia dla dyrektorów i liderów placówek oświatowych i wychowawczych, organizuje środowisko liderów edukacji (około 140 liderów, dyrektorów), przeprowadza zjazdy dyrektorów, spotkania formalne i nieformalne.
W latach 2022-2025 zrealizował lub jest w trakcie realizacji 10 projektów sfinansowanych ze środków publicznych i grantów na kwotę ponad 1 200 000 zł.
Wsparciem działań TAPS będą liderzy, eksperci, naukowcy organizacji i instytucji naukowych współpracujących stale z TEO.