Tutoring – pedagogika dialogu w mazowieckich szkołach

Tutoring - pedagogika dialogu w mazowieckich szkołach

Placówki oświatowe z województwa Mazowieckiego, które są zainteresowane wdrożeniem programu tutoringu zachęcamy do udziału w projekcie „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu”.

Dzięki dofinansowaniu ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego udział w projekcie jest bezpłatny.

 

W ramach rekrutacji wybierzemy minimum 1 placówkę w której zrealizujemy projekt. Przeszkolimy i udzielimy wsparcia około 18 nauczycielom, pedagogom, wychowawcom, którzy zostaną przygotowani do realizacji programu rekomendowanego, każdy z nich obejmie w ramach praktyk tutorskich opieką minimum 3 podopiecznych ze swoich placówek. Podopieczni to uczniowie w wieku od IV klasy szkoły podstawowej wzwyż.

Na wstępie polecamy lekturę krótkiego tekstu o korzyściach płynących z wdrożenia tutoringu szkolnego: https://instytuttutoringuszkolnego.pl/korzysci-z-wdrozenia-tutoringu-szkolnego/

Co proponujemy zainteresowanym placówkom i nauczycielom?

  1. Dla zarekrutowanej placówki przeprowadzimy dwugodzinne szkolenie rady pedagogicznej (dla całego zespołu). Jego celem jest zapoznanie zespołu w którym wdrażamy tutoring o jego idei i realizacji projektu. Będzie to okazja do porozmawiania w jaki konkretny sposób wdrożyć tutoring w placówce.
  2. Kurs Tutoringu Szkolnego I Stopnia dla zgłoszonych z zarekrutowanych placówek.
    Podstawowym elementem projektu jest Kurs Tutoringu Szkolnego I stopnia, który zapewnia uczestnikom kompleksowe przygotowanie do pracy w charakterze tutora w szkole na każdym etapie edukacyjnym.
    Zajęcia wprowadzają uczestników w metodę pracy tutorskiej, przygotowując do tworzenia klimatu opartego na relacjach budowanych w oparciu o założenia pedagogiki dialogu. Nauczyciele uzyskują znajomość specyficznego postępowania pedagogicznego, które odzwierciedla kolejne etapy pracy tutora. Zostają wyposażeni w odpowiednie narzędzia organizacyjne i diagnostyczne.
    Znaczącym elementem kursu jest przygotowanie tutorów do nawiązywania relacji z rodzicami, budującej partnerskie współdziałanie obu stron. Kurs przewiduje znaczną ilość treningów umiejętności praktycznych i komunikacyjnych.

Kurs zorganizowany jest według następującej struktury:

  • Indywidualne spotkanie zdalne, w formie superwizji – wywiadu badającego oczekiwania i potrzeby każdego uczestnika kursu (ok 45 minut dla każdego uczestnika),
  • Cykl 8 szkoleń (każde po 8 godziny szkoleniowych) realizujących 64-godzinny program:
  • Pedagogika dialogu podstawą tutoringu szkolnego,
  • Budowanie relacji oraz współpracy w tutoringu szkolnym. Podstawowe narzędzia,
  • Rozpoznawanie mocnych stron ucznia i ich wykorzystanie w pracy tutorskiej. Problem motywacji i motywowania,
  • Wyznaczanie celów tutoringu oraz budowanie planów i programów ich osiągania. Znaczenie SMART dla budowania motywacji,
  • Towarzyszenie, monitorowanie oraz motywowanie w realizacji planów i ścieżek rozwoju,
  • Informacja zwrotna i autorefleksja w tutoringu. Ewaluacja pracy ucznia – ewaluacja pracy tutora,
  • Kreatywność tutora i kreatywność ucznia w świetle pedagogiki i psychologii twórczości,
  • Etyka, wartości i prawo jako wyznaczniki i narzędzia w pracy tutora.

Polecamy obejrzenie krótkiego filmu przybliżającego specyfikę tego kursu:  https://youtu.be/AWkbdTC9YHI   

Kurs odbywa się w formie weekendowych zjazdów (sobota- niedziela), raz w miesiącu. Dzień szkoleniowy – moduł kursu to osiem godzin dydaktycznych wykładów, warsztatów i ćwiczeń. Cały kurs to osiem modułów (4 weekendowe zjazdy), które odbędą się między majem a październikiem 2025 roku (terminy ustalimy ze zrekrutowaną placówką).

Na kursie wymagana jest 100% frekwencja. Ewentualne nieobecności wymagają uzupełnienia poprzez udział w innej grupie szkoleniowej stacjonarnie lub online. Pomagamy w procesie uzupełniania nieobecności.

Szkolenia odbywają się stacjonarnie w zrekrtuowanej placówce.
W trosce o wysoki poziom szkolenia ilość uczestników nie może przekroczyć 18 osób. W ramach projektu zorganizowane będą 2 grupy szkoleniowe, łącznie około 36 osób.

Instytut nie organizuje, ani nie finansuje obiadów podczas szkoleń.

Uczestnicy kursu otrzymują:

  • Zaświadczenie ukończenia kursu tutorskiego wystawione w wersji elektronicznej – warunkiem jest pełna realizacja kursu,
  • Certyfikat Tutora I stopnia po realizacji programu kursu i 20 godzin tutoriali z minimum 3 podopiecznymi (dokument w wersji elektronicznej)

3. Praktyka tutorska – objęcie minimum 3 podopiecznych opieką tutorską w zakresie minimum 20 godzin łącznie.

Już po pierwszych 2 modułach szkoleniowych każdy z uczestników wybierze minimum 3 podopiecznych i rozpocznie z nimi pracę metodą tutorską. Zalecamy pracę z każdym podopiecznym w wymiarze minimum jednej godziny miesięcznie. Praktyki tutorskie powinny zostać zakończone najpóźniej do 10 grudnia 2025 roku. Podopieczni objęci opieką tutorską w ramach projektu muszą uczęszczać minimum do IV klasy szkoły podstawowej lub wyżej.

4. Zdalne superwizje indywidualne i grupowe online dla uczestników projektu

W ramach projektu uczestnicy będą mogli uczestniczyć w dwugodzinnej superwizji grupowej online oraz w godzinnej (godzina dydaktyczna) superwizji indywidualnej (telefonicznie).

Celem superwizji tutorskiej jest wymiana doświadczeń, poszukiwanie sposobów rozwiązywania najczęściej pojawiających się trudności i problemów, a także doskonalenie swoich kompetencji tutorskich. Superwizje są przeznaczone również dla innych już przeszkolonych tutorów szkolnych z placówek sieci przedszkoli i szkół promujących zdrowie.

Rekrutacja i zgłoszenia

 

Placówki zainteresowane projektem muszą się uprzednio zarejestrować poprzez formularz zgłoszeniowy.

Zgłoszenia przyjmowane są w sposób ciągły, jednak pierwsza tura rekrutacji odbędzie się dla zgłoszeń które spłyną do dnia 11 maja 2025 roku do godziny 23:59

Z wybranymi placówkami podpiszemy umowę na realizację projektu – podpisanie umowy stanowi potwierdzenie przyjęcia placówki do projektu.

W przypadku rezygnacji wytypowanej placówki lub zmniejszenia ilości uczestników do grup zostaną dorekrutowane kolejne placówki i uczestnicy szkoleń.

Placówka może skierować do udziału w projekcie dowolną ilość swoich pracowników, jednak nie więcej niż 18 (z uwagi na liczebność grupy szkoleniowej).

W procesie rekrutacji wyboru beneficjentów dokonamy wg następujących kryteriów:

  • preferowane są placówki które mają największy potencjał wdrożeniowy – odpowiednią gotowość, do realizacji projektu czyli odpowiednią ilość nauczycieli i uczniów (klas od IV szkoły podstawowej i starszych, którzy chcą pracować programem rekomendowanym – odpowiednia motywacja placówki;
  • preferowane będą placówki publiczne;
  • preferowane będą placówki z małych miejscowości.

Warunkiem udziału w projekcie jest akceptacja regulaminu i podpisanie umowy, w tym zobowiązanie placówki do zapewnienia zadeklarowanej ilości uczestników kursu, ich udziału w działaniach projektowych i objęcia opieką określonej ilości podopiecznych.

Uczestnicy rekrutacji na kurs tutoringu szkolnego powinni uprzednio zapoznać się z harmonogramem szkoleń i regulaminem rekrutacji do projektu jak również z umową na udział w projekcie.

 

Regulamin Rekrutacji do projektu

Umowa na udział w projekcie

Harmonogram:

 

Harmonogram - Tutoring w mazowieckim

Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu

Tel.: 605554929, projekty@instytuttutoringuszkolnego.pl