Nieodpłatne wdrożenie tutoringu w województwie opolskim
Serdecznie zapraszamy do udziału w projekcie, którego celem jest wdrożenie tutoringu szkolnego w szkołach.
W ramach projektu wzmocnić będziemy nauczycieli szkoleniami i superwizjami. Przekażemy im kompetencje, będziemy towarzyszyć i wspierać na pierwszym etapie praktyki tutorskiej. Kompetencje te pozostaną trwale w tych zespołach, by wspierać kolejne roczniki uczniów i uczennic.
Wdrożenie tutoringu zwiększa skuteczność edukacji poprzez:
- wzrost u uczniów wiary we własne możliwości,
- doświadczanie przez nich sprawstwa i odpowiedzialności,
- zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkole.
Więcej o tutoringu w wywiadzie opowie Mariusz Budzyński:
https://www.youtube.com/watch?v=Enf55twgeAs&t=59s
Projekt pt. „Profilaktyka ryzykownych zachowań młodzieży” realizowany jest na rzecz szkół ponadpodstawowych z województwa opolskiego i objęty Honorowym Patronatem Ministra Zdrowia.
Realizator projektu: Towarzystwo Edukacji Otwartej (organ prowadzący dla Instytutu Tutoringu Szkolnego).
Projekt sfinansowany z zadania z zakresu zdrowia publicznego finansowanego ze środków Województwa Opolskiego, w związku z tym
dla uczestników projektu udział jest bezpłatny.
Projekt pt. „Profilaktyka ryzykownych zachowań młodzieży” to szerokie wdrożenie programu rekomendowanego pt. „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu” (https://programyrekomendowane.pl/strony/artykuly/tutoring-szkolny-program-pedagogiki-dialogu,46%22 ), który wpisuje się w profilaktykę uniwersalną, czyli udziela wspiercia młodzieży zanim pojawi się zachowanie ryzykowne. Wsparcie kierowane jest do wszystkich osób, by je wzmocnić i uodpornić.
Projekt adresowany jest do szkół ponadpodstawowych:
- czteroletnie liceum ogólnokształcące,
- pięcioletnie technikum,
- trzyletnią branżową szkołę I stopnia,
- trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy,
- dwuletnią branżową szkołę II stopnia
Rekrutacja do projektu ma wyłonić minimum 2 szkoły ponadpodstawowe, gotowe do wdrożenia tutoringu szkolnego. Zgłosić można od 1 do 18 nauczycieli, choć preferujemy grupy większe.
W ramach projektu kompleksowo przygotowujemy nauczycieli do pełnienia roli tutora. Na początku zapraszamy do rozwinięcia swojego warsztatu pedagogicznego podczas szkoleń, które tworzą spójną całość merytoryczną – Kurs Tutoringu Szkolnego I stopnia. A następnie towarzyszymy i wspieramy nauczycieli podczas ich praktyki wychowawczej i dydaktycznej – w ramach Opieki Wdrożenia.
Program kursu tutoringu szkolnego I stopnia:
- Wprowadzenie w tutoring i pedagogikę dialogu.
- Trening umiejętności budowania dobrych relacji w środowisku szkolnym, w tym relacji z rodzicami.
- Refleksja nad mocnymi stronami ucznia oraz tutora i trening umiejętności wykorzystania zasobów w pracy tutorskiej.
- Rozwój umiejętności precyzyjnego wyznaczania celów rozwojowych oraz budowania planów i programów ich osiągania.
- Poznanie zasad towarzyszenia uczniowi w procesie tutoringu oraz monitorowania realizacji zadań i realizacji ścieżek rozwoju.
- Trening umiejętności udzielania informacji zwrotnej i autorefleksji w procesie tutoringu. Poznanie zasad ewaluacji pracy ucznia i ewaluacji pracy tutora.
- Trening kreatywności tutora i wdrożenie do wspierania kreatywności u wychowanka w świetle pedagogiki i psychologii twórczości.
- Wprowadzenie w zagadnienia etyki w pracy tutora, trening umiejętności odwoływania się do wartości jako wyznaczników i narzędzi w pracy tutora.
Harmonogram kursu ustalamy ze szkołami. Kurs rozpoczyna się w październiku 2023.
Opieka Wdrożenia w projekcie obejmuje kilka spotkań z opiekunem w każdej ze szkół. Dokładna liczba wizyt zależna będzie od ilości placówek przyjętych do projektu.
Każda wizyta ma określoną strukturę:
- spotkania konsultacyjnego z dyrektorem szkoły,
- superwizji indywidualnej dla tutorów,
- superwizji grupowej dla tutorów.
Celem tego typu superwizji jest wymiana doświadczeń, poszukiwanie sposobów rozwiązywania najczęściej pojawiających się trudności i problemów, a także doskonalenie swoich kompetencji tutorskich.
Szkolenia prowadzą trenerzy z Akredytacją Instytutu Tutoringu Szkolnego w zakresie ww programu, m.in.:
- Joanna Kwiatkowska
- Zdzisław Hofman
- Dorota Cichecka
- Beata Pawłowicz
- Piotr Nita
- Henryk Cichecki
- Edyta Cieślar
Więcej o zespole trenerów: https://instytuttutoringuszkolnego.pl/zespol/
Zainteresowane udziałem w projekcie szkoły zachęcamy do zapoznania się dokumentami rekrutacyjnymi lub kontaktu bezpośredniego z biurem Instytutu: tel. 602 248 001 (chętnie odpowiemy na wszystkie pytania).
Regulamin Rekrutacji do projektu pt.: Profilaktyka ryzykownych zachowań młodzieży
Wypełnij formularz rekrutacyjny do projektu
✉
Umowa ze szkołą – beneficjentem – projekt pt.: Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży
Przedłużona rekrutacja trwa do 13 października 2023 lub do wyczerpania się wolnych miejsc.
Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu