ITS – uczymy się
publikacja: 2015-12-13

Członkowie Instytutu Tutoringu Szkolnego Mariusz Budzyński, Maria Budzyńska, Dorota Cichecka, Henryk Cichecki oraz kilkoro nauczycieli z Autorskich Liceów Artystycznych i Akademickich ALA z Wrocławia mieli okazję wziąć bierny udział w międzynarodowej konferencji „Od kultury nauczania do kultury uczenia się”. Spotkanie, którego organizatorem było „Young Digital Planet” odbyło się 7 grudnia Gdańsku.
Na zaproszenie „Young Digital Planet” do Gdańska przyjechali:
- prof. Joachim Bauer: niemiecki biolog molekularny, neurobiolog i lekarz psychiatra, profesor Uniwersytu we Freiburgu,
- dr Margaret Rasfeld: dyrektorka Evangelische Schule Berlin Centrum. propagatorka ruchu „Budzące się szkoły”,
- dr Marzena Żylińska: wykładowca metodyki i literatury w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu,
- Monia Ben Larbi: prezes fundacji „Schule im Aufbruch” (Budząca się szkoła) w Niemczech, koordynatorka wdrażania projektów innowacyjnych w niemieckim systemie edukacji,
- dr Marek Kaczmarzyk: doktor nauk biologicznych, propagator dydaktyki ewolucyjnej.
Konferencja pomogła bezsprzecznie pogłębić wiedzę i inspirować do dalszych prac związanych ze zmianą kultury uczenia się i kultury szkoły.
Poniżej kilka najważniejszych wątków z wystąpienia prof. Bauera, dr Rasfeld i dr. Kaczmarzyka.
Wystąpienie prof. Bauera: „Znaczenie relacji pedagogicznej w procesie nauczania i uczenia się. Dlaczego odzwierciedlanie i rezonans emocjonalny wpływają na motywacje i wiarę we własne siły”.
Wnioski:
- Bez wystarczająco dobrych relacji między nauczającymi a uczącymi się nie ma motywacji i zdrowej szkoły.
- Na pierwszym miejscu w szkole powinna być relacja nauczyciel-uczeń, nauczyciel-dyrektor. Bez takiej prawidłowej relacji nie ma prawdziwego procesu uczenia i nauczania.
- Trzeba przejść od pedagogiki represyjnej (uczeń musi) do pedagogiki potrzeb (czego uczeń potrzebuje?).
- Czynnikami sprzyjającymi nabywaniu umiejętności kierowania sobą to: prawidłowe relacje wychowawcze, muzyka, joga, sport, redukcja stresu oparta na uważności (medytacja).
Wystąpienie dr Margaret Rasfeld: „Budzenie się nowej kultury edukacyjnej. Teraz! Dlaczego szkoły muszą się zmieniać!”.
Wnioski:
Charakterystyka szkoły Evangelische Schule Berlin Zentrum:
- Uczeń sam decyduje, czego uczy się w danym momencie, z przyjętego w szkole programu nauczania.
- Uczeń jest przede wszystkim chwalony za to, co zrobił i jest to mówione publicznie.
- Uczeń sam decyduje – kiedy i z czego pisze test.
- Część materiału realizuje się wyłącznie metodą projektów.
- Uczeń i tylko on jest odpowiedzialny za wyniki nauczania (nie ma ocen wyrażonych cyfrą), oceny zastąpione certyfikatem tip-top.
Wystąpienie dr Marka Kaczmarzyka: „Dwa mózgi w szkole. Dlaczego tak trudno zrozumieć ucznia?”.
Wnioski: